hij kunstmarkt is breed en culturele instellingen, zoals musea, galeries en kunstenaarsateliers, hebben allemaal een geschikte locatie nodig om hun indrukwekkende producten tentoon te stellen. Als een instelling haar beste kunstwerken wil tentoonstellen in een context van kunstwaardering, kan een tekort aan geschikte plaatsen zowel het probleem als de kosten verergeren. Zoals men kan vermoeden, is de gebruikelijke oplossing, namelijk het sluiten van een niet-rendabele onderneming tijdens een recessie (om te voorkomen dat haar waardevolle maar onrendabele werken naar elders gaan), dan ook geen alternatief. Kunstenaars moeten Bovendien zou het in een normale markt evenzeer voor de hand liggen dat er een soort concurrentie tussen musea zou ontstaan om de meest waardevolle werken tentoon te stellen. In een trage markt daarentegen is een dergelijk scenario wellicht niet mogelijk, omdat, ceteris par anonymus, de ene waarschijnlijke bieder de andere zal overbieden. Bovendien is een van de minpunten van een veiling dat het belang van het samenstellen van een accurate presentatie, als gevolg van de waarneembaarheid van kunstwerken, minder groot is – het is minder waarschijnlijk dat het werk niet op een bepaald moment verloren zal gaan.
De uitdaging van een taxatie van kunstwerken is hoe dan ook ervoor te zorgen dat de schatting (een kunstspecifieke versie) zinvol is; dat zij in enigerlei objectieve zin is – en dat het werkproces dat bij de taxatie van kunstwerken komt kijken, zo robuust mogelijk is. Alleen de “coole” factor van een veiling zou het veilingproces de moeite waard kunnen maken.
De “koele” factor is het gevoel dat degenen die geen praktische kennis van de waarde van een werk hebben, niet in staat zouden zijn deze waarde zelf af te leiden op basis van de deskundigheid van degenen die dat wel hebben. Zoals bekend is de kunstmarkt zo’n markt waar men echt de tijd moet nemen om een schatting goed uit te werken: met een dergelijke urgentie zou niemand mogen treuzelen. Een artistieke schatting is echter typisch de waardebepaling in het licht van historische en structurele omstandigheden – en men verwacht – met het voordeel van toekomstige nieuwsgierigheid van de markt. Niettemin is het belangrijk op te merken dat er tal van uitnodigingen zijn om deel te nemen aan een veiling voor geaccrediteerde aspirant-kunstenaars – kunstschatting is bijzonder geschikt voor hen, aangezien het een betrekkelijk eenvoudige, arbeidsbesparende procedure is.
Om toegang te krijgen tot de locaties kunst taxatie professionals – meestal in plaatsen die theaters en veilingen – iedereen in staat is om een Salvetsanches rekening te bezitten – waardoor betalingen ter plaatse in een bepaald bedrag, en dan laat de herziening van de “hete” goederen voor duidelijke overgang en productie voor minder interval als verrekent tegen een vooraf bepaalde schema. Men moet begrijpen dat procedures voor de evaluatie van echte kunst – net als alle andere – vaak ongelooflijk subjectief blijken te zijn, tot en met het begrip kunst. Men moet zeer attent zijn op alle factoren op het gebied van kunstwaardering.
De waardebepaling van kunstwerken, met inbegrip van de taxatie ervan, is van cruciaal belang voor veilingen en en de goedkeuring van leningen en verzekeringen. De bestaande taxatie van een kunstvoorwerp vertoont meestal gebreken, omdat men ten aanzien van antieke werken hardnekkig vasthoudt aan het idee dat artistieke of kostbare voorwerpen op de een of andere manier meer waard zijn dan wat slechts een meer algemeen bezit is, waarvan de waarde afhangt van de wetten van vraag en aanbod op de markt. Als een dergelijke opvatting zou worden gevolgd, dan zou een situatie kunnen ontstaan waarin een stuk waardevol Fundamenteel Zilver – maar grotendeels gelegen binnen een of andere cultureel belangrijke basis – niet in beslag zou worden genomen door degenen die beslag leggen wegens “belastingontduiking” – omdat “het” natuurlijk niet zeer ongewoon is dat de waargenomen waarde van een kunstwerk groter is dan de samenstellende monetaire waarde: dus een overschot aan echte eigenaars die bereid zijn afstand te doen van hun betekenisvolle stukken in ruil voor een bedrag dat van grotere waarde lijkt. Moderne kunst kopen